انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور، به‌میزان خود کنکور مهم است و اگر داوطلبی درست و آگاهانه از این مرحله عبور نکند، تمام زحمات او را بر باد می‌رود.

انتخاب رشتۀ کنکور را چگونه به بهترین شکل انجام دهیم؟

آزمون کنکور به پایان رسید، ولی هنوز مرحلۀ مهمی از پروسۀ کنکور برای ورود به دانشگاه باقی است؛ این مرحله یعنی انتخاب رشته کنکور، به‌میزان خود کنکور مهم است و اگر داوطلبی درست و آگاهانه از این مرحله عبور نکند، تمام زحمات او را بر باد می‌رود.

در مرحلۀ انتخاب رشته، دیگر درس‌خواندن و تست‌زنی وجود ندارد! ولی نیاز به تحقیق و مطالعۀ زیاد و دقیق دارد.

بعضی از داوطلبان کنکور سراسری، اهمیت مرحلۀ انتخاب رشته را درک نمی‌کنند و برای آن وقت صرف نمی‌کنند و فکر می‌کنند تنها خود آزمون کنکور و درصد هایی که کسب می‌کنند، کافی است.

انتخاب رشته کنکور

داوطلبان کنکور بعد از مشاهده کارنامه ابتدایی خود در سایت سازمان سنجش، اول به‌دنبال درصدهای هر درس و تراز و رتبه خودشان هستند.

اهداف مختلف داوطلبان کنکور از انتخاب رشته

1. بعضی فقط خواستار این هستند که وارد دانشگاه شوند و فرقی بین رشته‌ها برای آن‌ها وجود ندارد. این گروه از داوطلبان ممکن است به بعضی از رشته‌ها تمایل بیشتری نشان دهند، ولی تحصیل در سایر رشته‌ها هم برایشان مقدور است، چون صرفاً هدفشان ورود به محیط دانشگاه هست!

2. عدۀ دیگری از داوطلبان فقط برای اینکه مدرک دانشگاهی بگیرند، انتخاب رشته کنکور می‌کنند و وارد دانشگاه می‌شوند و صرفاً داشتن مدرک برای آن‌ها مهم است.

3. بعضی از داوطلبان به این جهت انتخاب رشته کنکور می‌کنند چون انگیزه‌های مالی و مادی از ادامه‌تحصیل دارند. این گروه از داوطلبان می‌خواهند بعد از اتمام تحصیلات عالی خود از این راه امرارمعاش کنند و زندگی و شأن اجتماعی و اقتصادی خوبی داشته باشند.

4. بعضی هم فقط به‌خاطر جلب‌رضایت خانواده یا اطرافیان انتخاب رشته می‌کنند؛ در واقع داوطلب خودش انتخاب رشته نمی‌کند، بلکه خانواده و اطرافیان برای او انتخاب رشته می‌کنند و تعیین رشته بر اساس علایق سایر افراد به‌غیر از خود داوطلب صورت می‌گیرد.

5. در بعضی موارد هم داوطلبان افرادی را که در حرفه و زمینۀ خاصی موفق هستند را به‌عنوان الگوی انتخاب رشتۀ خود در نظر می‌گیرند و می‌خواهند در آینده مثل آن‌ها موفق باشند و به این دلیل آن رشته را انتخاب می‌کنند.

شما جزو کدام دسته از داوطلبان کنکور هستید و هدف شما از ادامه‌تحصیل در دانشگاه چیست؟

با پاسخ به این پرسش و تعیین هدف خود، شما می‌توانید یک انتخاب رشتۀ موفق انجام دهید.

چگونه انتخاب رشته کنکور کنیم؟

توانایی و استعداد یک داوطلب، عامل مهمی برای انتخاب رشته است.

اگر داوطلبی در رشته خاصی توانایی توأم با علاقه و استعداد داشته باشد، دلیل محکم و خوبی برای انتخاب آن رشته دارد و احتمال موفقیت او در زمینۀ رشتۀ تحصیلی‌اش بیشتر است.

علاقۀ شخصی داوطلب به یک رشتۀ خاص، دلیل خوبی برای انتخاب آن رشته است و می‌تواند موفقیت و پیشرفت او را در آن رشته تضمین کند.

به‌عنوان فردی که می‌خواهید انتخاب رشته کنکور انجام دهید، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که انتخاب رشته و تصمیم شما در این مورد، شرایط شغلی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و کاری شما را در آینده مشخص می‌کند.

این عوامل هریک به‌تنهایی در زندگی و موفقیت یک فرد تأثیر بسیار مهمی دارد و می‌تواند منجر به تغییرات مهم در زندگی یک فرد شود.

به بهترین شکل انتخاب رشته کنید.

برای اینکه به‌خوبی از پس انتخاب رشته کنکور بربیایید و این مرحله مهم را با موفقیت پشت‌سر بگذارید و در آینده برایتان مشکلی به وجود نیاید، ابتدا سعی کنید اطلاعات خود را در زمینه رشته مدنظرتان افزایش دهید و به‌خوبی و از جنبه‌های مختلف مانند دروس موردمطالعه در طول تحصیل، مدت‌زمان تحصیل، شرایط تحصیل و آیندۀ شغلی و ادامه‌تحصیل، رشته مدنظرتان را تحقیق و ارزیابی کنید.

بعد از مطالعه و تحقیق کامل درمورد رشته دل‌خواه، این عوامل را با روحیات و علایق و استعداد و شرایط شخصی خود مطابقت دهید و ببینید آیا توانایی تحصیل در رشته مدنظرتان را دارید یا خیر؟

در این مرحله می‌توانید از مشاوران و افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند و تجربیات و اطلاعات ارزشمندشان بهره بگیرید.

بعد از اینکه رشته مدنظرتان را با بررسی همه جوانب برگزیدید، به دانشگاه و مکانی که می‌خواهید در آن به ادامه‌تحصیل بپردازید، توجه کنید.

اگر می‌خواهید در شهری به‌غیر از شهر محل سکونت خود ادامه‌تحصیل دهید، تمام پیامدهای آن را مانند دوری از خانواده، زندگی در خوابگاه و توانایی مالی و… را بسنجید.

نتیجه گیری

در کل، در انتخاب رشته کنکور ابتدا علاقه شخصی خود را به رشته مدنظر، در اولویت قرار دهید.

زیرا اگر بدون علاقه وارد رشته‌ای شوید، حتی اگر آن رشته جزو تاپ‌ترین رشته‌ها باشد و یا در بهترین دانشگاه کشور هم مشغول‌به‌تحصیل شوید، اگر علاقه‌ای به رشته خود نداشته باشید، در ادامه‌تحصیل در دانشگاه به مشکل برمی‌خورید و ممکن است بعداً از انتخابتان پشیمان شوید و از ادامه‌تحصیل دل‌سرد و ناامید شوید.

روند انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور

1- مطالعۀ رشته‌های تحصیلی.

2- مطالعۀ فایل (راهنمای انتخاب رشتۀ کنکور 1402)

3- مشخص‌کردن لیست علاقه‌مندی و اولویت‌بندی رشته‌ها

4- معلوم‌کردن اولویت‌بندی شهرها برای ادامه‌تحصیل

5- اولویت‌بندی نوع دانشگاه‌ها

6- ارسال اولویت‌ها در یک برگه از روز ؟؟؟

7- دریافت انتخاب رشته از طرف مشاور

8- تغییر اولویت‌ها در انتخاب رشتۀ دریافتی با توجه به علایق

9- بررسی مجدد انتخاب رشته بعد از تغییرات با مشاور

به امید موفقیت دانش آموزان عزیز

افتخارات کنکور دبیرستان سلام رسالت

نتایج کنکور مجموعه مدارس سلام

مقالات و نشریه‌های مجموعه مدارس سلام

وسواس مطالعه ، آفتی در کمین دانش آموزان

آیا بارها و بارها یک مطلب را مطالعه می‌کنید؟ آیا همش نگرانید که مطالب مطالعه شده را فراموش کنید؟ آیا وقت مطالعه استرس

دارید و نگرانید؟ آیا با وجود بارها مطالعه، مطالب از ذهن‌تان پاک می‌شوند؟ اگر جواب‌تان مثبت است، باید بگوییم شما دچار

کاهش-اضطراب-دانش-آموزان-در-روزهای-باقی-مانده-تا-کنکور

کاهش اضطراب دانش آموزان در روزهای باقی مانده تا کنکور

توصیه‌های مفید به والدین جهت کاهش اضطراب و استرس دانش‌آموزان در روزهای باقی‌مانده تا کنکور برای کاهش اضطراب دانش آموزان تا روز کنکور محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید به‌دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره باشد.
جهت دریافت اطلاعیه ها و اخبار مجموعه مدارس سلام شماره تماس یا ایمیل تان را وارد کنید